Book

01.01.2019


Savoir-vivre w Hotelu Europejskim we Wrocławiu



Podstawowe zasady savoir-vivre obowiązujące nie tylko w Hotelu Europejskim we Wrocławiu, ale też w wielu innych przestrzeniach publicznych są powszechnie znane, ale nie zawsze przestrzegane. Są też takie, które mogą zaskoczyć nawet tych, którzy dobrze znają etykietę. Czym jest savoir-vivre, skąd pochodzi, dlaczego jest tak ważny i jakie są reguły dobrego zachowania? Tego wszystkiego dowiecie się z tego artykułu. Może okazać się pomocny i ciekawy zarówno dla tych, którzy o etykiecie nie słyszeli zbyt wiele, jak i tych, którzy dobrze znają zasady odpowiedniego zachowania w miejscach publicznych. Przedstawimy również zasady poprawnego zachowania obsługi. Warto bowiem pamiętać o tym, że nasz pobyt okaże się udany, jeśli wszyscy dołożą starań ku temu, aby stworzyć dobrą atmosferę.

Spis treści
Czym jest etykieta?
Jakie zasady obowiązują w hotelach?
Zachowanie w restauracji
Jakie zasady obowiązują obsługę?

Hotel Europejski we Wrocławiu wyjaśnia, czym są zasady savoir-vivre

Savoir-vivre obowiązujący zarówno we wrocławskich, jak i wielu innych hotelach to tylko część ogólnych reguł etykiety. Co konkretnie oznacza to określenie i jakie są zasady? Wyrażenie pochodzi z języka francuskiego i powstało z zestawienia dwóch słów: savoir, czyli wiedzieć, i vivre – żyć, co po połączeniu oznacza „znajomość życia” lub bardziej ogólnie „sztukę życia”. Jest to zbiór zasad, które mówią, jak postępować, żeby dobrze żyć oraz właściwie zachowywać się w określonych miejscach i sytuacjach.

Czym jest savoir-vivre i czego konkretnie dotyczy?

Reguły etykiety dotyczą różnych dziedzin życia. Mówią także o odpowiednim wyglądzie, o zachowaniu poprawnych form towarzyskich w różnych miejscach publicznych, o właściwej komunikacji międzyludzkiej oraz o postępowaniu w sytuacjach wyjątkowych. Co ciekawe, savoir-vivre jest zróżnicowany kulturowo – w wielu krajach panują odmienne reguły zachowania, które mogą wzajemnie się wykluczać. Obcokrajowcy mogą w pewnych sytuacjach zachowywać się inaczej od nas, dlatego warto mieć tego świadomość i strać się to zrozumieć. My również powinniśmy zaznajomić się z obyczajami panującymi w kraju, do którego się udajemy, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Istnieje także zbiór podstawowych zasad, które zostały dostosowane do wielu kultur – jest on określany mianem cross-cultural savoir-vivre.

Zasady etykiety dotyczą także ubioru
Według historyków savoir-vivre był bardzo ważny dla rozwoju zachodniej cywilizacji, ale niektórzy antropolodzy twierdzą, że przestrzeganie jego zasad jest kwestią umowną. Wzory dobrego zachowania powstawały niegdyś na dworach królewskich, a ich znajomość była przejawem snobizmu. Później przejęło tę wiedzę mieszczaństwo i tym samym etykieta się upowszechniła. Stosunek do zasad dobrego wychowania uległ rozluźnieniu w latach 60. XX wieku, kiedy zaczęło dominować liberalne podejście przejawiające się w różnych sferach życia. Chociaż dawniej do konwenansów przywiązywano większe znaczenie, to umiejętność odpowiedniego postępowania w rożnych sytuacjach nadal jest mile widziana. Warto jednak pamiętać o tym, że czasami wystarczy zdrowy rozsądek, odrobina empatii i podstawowa znajomość dobrych manier, aby wiedzieć, jak kulturalny człowiek powinien się zachować w danej sytuacji.

Jakie reguły obowiązują w hotelu?

Jeśli chcesz wiedzieć, jak wykazać się wysoką kulturą osobistą podczas pobytu w hotelu, w tym artykule znajdziesz kilka porad. Oczywiście zasad jest dużo więcej, ale zależą one w dużej mierze od wybranego obiektu. Jednak niezależnie od pewnych zmiennych, warto pamiętać o tym, aby przed dokonaniem rezerwacji zapoznać się z ofertą, cenami i regulaminem – wiedząc, co nas czeka, unikniemy nieporozumień. W razie jakichkolwiek wątpliwości można przed przyjazdem dopytać o szczegóły pobytu. Jeśli planujemy zabrać ze sobą pupila, to należy wcześniej dowiedzieć się, czy w obiekcie mogą przebywać zwierzęta. Trzeba również pamiętać o tym, że w hotelu obowiązuje cisza nocna w godzinach 6:00-22:00, dlatego w tym czasie nie należy hałasować. W miejscach ogólnodostępnych, takich jak restauracja czy kawiarnia, należy mówić do siebie półgłosem, aby nie przeszkadzać innym gościom. Ważny jest też stosowny ubiór w częściach wspólnych.
Jeśli podróżujemy z dziećmi, to również należy pamiętać o tym, żeby zachowywały się odpowiednio i nie przeszkadzały innym gościom. Rodzice powinni zwracać na to uwagę. Należy też pamiętać, że w większości obiektów obowiązuje zakaz palenia papierosów w pokojach. Jeśli ktoś musi zapalić, to powinien udać się do obsługi i zapytać o miejsce, w którym można to robić. Niestosowanie się do zakazów może skutkować karą. Gościa obowiązują zasady uprzejmości wobec personelu. Trzeba jednak pamiętać, że obsługa również ma odpowiednio się zachowywać, czego możemy oczekiwać jako goście.

Jakie zasady savoir-vivre obowiązują w hotelowych restauracjach? Europejski we Wrocławiu wyjaśnia

Niektóre zasady savoir-vivre obowiązujące w hotelu znajdą również zastosowanie w przynależących do tych obiektów restauracjach czy kawiarniach. Jeśli wybieracie się zatem do Restauracji lub Kawiarni Europejskiej we Wrocławiu, możecie skorzystać z naszego krótkiego poradnika. W tym artykule podpowiemy, jak należy się zachowywać w części restauracyjnej. Co jest absolutnie niedopuszczalne, co nietaktowne, ale też co jest uznawane za dobre zachowanie. Niektóre zasady są powszechnie znane, ale jest kilka takich, które są naprawdę nietypowe. Sprawdźmy zatem, co wolno, a czego nie należy robić.

Czego unikać w hotelowej restauracji?

Tak jak w innych ogólnodostępnych miejscach w hotelu, w restauracji należy zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym gościom. Sami przecież też oczekujemy tego od innych. Przychodzimy, żeby zjeść coś dobrego i cieszyć się chwilami spędzanymi z drugą osobą. Chcemy słyszeć nastrojową muzykę i móc w spokoju wysłuchać rozmówcy. Dlatego w restauracji należy mówić półgłosem i nie robić hałasu. Nie powinno się rozmawiać przez telefon – jeśli ktoś musi to zrobić, to powinien wyjść na zewnątrz lub udać się w takie miejsce, gdzie nikomu nie będzie to przeszkadzało. Nie należy również okazywać zbyt silnych emocji – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Donośny śmiech może tak samo przeszkadzać innym, co zbyt głośna kłótnia.

Bardzo nieeleganckie jest przychodzenie do restauracji z własnym jedzeniem i piciem, które zamierzamy skonsumować. W takiej sytuacji należy liczyć się z tym, że obsługa może zwrócić nam uwagę. Jeśli w restauracji jest szwedzki stół, to lepiej podchodzić do niego kilkakrotnie niż nakładać sobie na raz górę jedzenia. Nie powinno się również wynosić żywności na zapas. Jeśli chodzi o interakcję z kelnerami lub kelnerkami, to należy zachowywać się w stosunku do nich z szacunkiem. Nie wolno pstrykać palcami, gwizdać lub nachalnie wołać – dobrze wyszkoleni kelnerzy czekają w pogotowiu i wiedzą, kiedy podejść. Wystarczy lekko skinąć głową i uprzejmie zapytać: „Czy może pan/pani pozwolić?” lub „Czy mogę prosić?”. Nietaktowne jest zabieranie samemu karty z bufetu lub stolika kelnerów – dobra obsługa pomoże nam zająć odpowiednie miejsce i poda karty dań i napojów. Nie należy również podawać kelnerom ręki na powitanie i pomagać im sprzątać naczyń ze stołu.

Pięknie podane jedzenie w restauracji

Co zrobić, żeby dobrze wypaść, wybierając się do restauracji?

Na początku warto zadbać o stosowny strój. Na pewno nie należy przychodzić w rozciągniętych i zniszczonych ubraniach, nie powinno się również ubierać typowo na sportowo, czyli w dresy. Podczas wchodzenia do restauracji należy przywitać się z obsługą i zachowywać się w stosunku do niej uprzejmie przez cały czas. Co ciekawe, według najbardziej rygorystycznych zasad savoir-vivre, pierwszy do restauracji powinien wejść mężczyzna, żeby „zbadać teren”. Jednak podczas wychodzenia powinien już przepuścić w drzwiach kobietę. Jeśli chodzi o zamówienie, to kelner przyjmuje je najpierw od pań, dopiero później od panów. Chyba że mężczyzna zamawia dania i napoje dla wszystkich. Podczas wyboru wina kelner podaje zazwyczaj kieliszek z odrobiną trunku do spróbowania, sam też sprawdza, czy wino jest dobre. Jeśli wino nam odpowiada, to prosimy kelnera o nalanie większej ilości.

Po złożeniu zamówienia, a przed jedzeniem, warto umyć ręce, gdyż świadczy to higienie osobistej gościa. W restauracjach często podawane są przystawki, które mają umilić oczekiwanie na danie główne. Należy jeść je powoli i w takiej ilości, aby starczyło dla wszystkich. Konsumpcję zaczynamy wtedy, gdy wszyscy siedzący przy stoliku otrzymają swoje dania, dlatego dobra obsługa poda je wszystkim w tym samym czasie. Serwetkę należy położyć na kolanach, a przypraw używamy dopiero po spróbowaniu dania, nie wcześniej. Jeśli zamówiliśmy nietypowe danie i nie wiemy, jak należy je jeść, to trzeba zapytać o to kelnera, który powinien rzeczowo objaśnić nam sposób, w jaki należy to robić. Podczas płacenia, jeśli chcemy, aby rachunek został podzielony, powinniśmy powiadomić o tym kelnera – nieeleganckie jest „zrzucanie” się na oczach obsługi. Warto też pamiętać o zostawieniu napiwku, ponieważ jest to wyraz naszego zadowolenia – zwyczajowo przyjęło się, że napiwek wynosi od 10 do 20% wartości rachunku.

Zarezerwowałeś nocleg w Hotelu Europejskim we Wrocławiu? Zobacz, czego zgodnie z zasadami savoir-vivre możesz oczekiwać od pracowników

Znamy już reguły savoir-vivre w restauracji hotelowej i innych ogólnodostępnych miejscach w obiektach tego typu. Jednak nie tylko goście powinni znać zasady dobrego wychowania. Również pracownicy obiektu powinni się stosować do określonych reguł, o czym możecie się przekonać w naszym wrocławskim obiekcie. Obsługa powinna wiedzieć, czego może oczekiwać gość, a czego nie powinien robić. Dobry obiekt dba o to, aby obsługa została odpowiednio przeszkolona i potrafiła zapewnić gościom przyjemny i bezpieczny pobyt.

Czego możemy oczekiwać od obsługi?

W dobrym hotelu na pewno powinniśmy się spodziewać sympatycznej i profesjonalnej obsługi, która zadba zarówno o dobrą atmosferę, jak i komfort gości. Pracownicy powinni być dobrze przeszkoleni i znać się na tym, czym się zajmują. Recepcjonista powinien być dobrze zorganizowany, znać przynajmniej jeden język obcy i umieć odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania. Tak samo kelnerzy w restauracji powinni umieć doradzić w wyborze dania lub napoju, poinstruować, jak jeść daną potrawę i podawać posiłki w odpowiednim czasie. Pokoje powinny być czyste, a sprzątanie należy zorganizować tak, aby nie zakłócało gościom pobytu. Należy jednocześnie pamiętać o tym, że goście powinni zostawić po sobie pokój w takim stanie, w jakim go zastali. Obiekt powinien zapewnić swoim gościom podstawowe artykuły higieniczne. Te produkty można wziąć ze sobą podczas wyjazdu, ale nie należy zabierać ręczników, szlafroków i innych rzeczy, które stanowią stałe wyposażenie pomieszczenia. Gdy po przyjeździe do hotelu okaże się, że zapomniałeś wziąć czegoś z domu, skontaktuj się z obsługą. Prawdopodobnie pracownicy będą mogli Ci pomóc. Jeśli nie wiesz, co masz ze sobą zabrać, to warto przed wyjazdem upewnić się, jakie wyposażenie będzie do Twojej dyspozycji.

Uśmiechnięta obsługa hotelowa

Dobra obsługa a bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo podczas pobytu w hotelu zależy nie tylko od obsługi, ale również od nastawienia gości. Warto jednak pamiętać o tym, że obiekt nie odpowiada za przedmioty pozostawione bez opieki albo leżące na wierzchu kosztowności. Osoby towarzyszące, które nie mieszkają w wynajmowanym pokoju, goście wprowadzają do pokoju na własną odpowiedzialność. Personel powinien zwrócić uwagę na podejrzanych wchodzących, którzy mogą zagrażać gościom lub ich mieniu. Jeśli zgubisz kartę do pokoju, to dla własnego bezpieczeństwa powinieneś jak najszybciej zgłosić to na recepcji. Pracownik może poprosić o dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający Twoją tożsamość. Gość nie może oczekiwać od obsługi, że ta poda jej leki, ponieważ w razie utraty zdrowia pracownik mógłby zostać wezwany do odpowiedzialności. Jednak dobrze przeszkolony personel powinien umieć udzielić pierwszej pomocy, może również pomóc w razie drobnych urazów, na przykład zadrapań, skaleczeń czy stłuczeń. W nagłych wypadkach ktoś z obsługi może zadzwonić po lekarza lub na pogotowie.
Przyswajając zasady dobrego wychowania, warto pamiętać o tym, że nie są one czymś, co nas ogranicza czy też psuje dobrą zabawę. Służą one przede wszystkim temu, abyśmy się czuli pewnie i komfortowo w mniej lub bardziej codziennych sytuacjach. Dzięki temu również osoby, które nas otaczają, będą czerpały przyjemność z naszej obecności. A w takiej atmosferze nie można się źle bawić!

Published by: Adriana Siess