Rezerwuj

10.10.2018


Gwiazdki hotelowe – co oznaczają i jak są przyznawane?



Gwiazdki hotelowe to podpowiedź dla podróżnych. Przykładowo Hotel Europejski we Wrocławiu posiada trzy gwiazdki, co oznacza, że w tym miejscu można się spodziewać wysokiego standardu i wielu udogodnień. Co dokładnie kryje się za taką oceną? Sprawdź to, poznając bliżej najstarszy obecnie działający hotel we Wrocławiu! Europejski wyjaśnia proces oceniania. Jakie wymagania muszą spełnić hotele, aby otrzymać określoną notę? Sprawdź, czym się charakteryzują pokoje dla gości w obiektach oznaczonych gwiazdkami. Od kiedy w Polsce stosuje się to oznaczenie? Czy w na całym świecie wskazuje ono na to samo oraz czy stosuje się takie je wszędzie? Odpowiadamy!

Spis treści:
Standard pokoi i udogodnienia
Kto przyznaje ocenę?
Ocena oferty gastronomicznej
Czym wyróżnia się Europejski?

Co oznaczają trzy gwiazdki w Hotelu Europejskim we Wrocławiu i ile można ich uzyskać? Standard pokoi i udogodnienia

Co oznaczają gwiazdki w hotelu? To pytanie często towarzyszy turystom w planowaniu podróży i wybieraniu dopasowanego do naszych potrzeb miejsca na nocleg zarówno we Wrocławiu, jak i w wielu innych miejscach. Ocena może w tym pomóc. Te oznaczenia informują potencjalnych gości o standardzie, jakiego można się spodziewać w całym obiekcie oraz o tym, co powinno się znajdować na wyposażeniu pokoi i łazienek. Wymagający goście, którzy cenią sobie komfort i profesjonalną obsługę, często wybierają hotele trzygwiazdkowe. Jednym z obiektów posiadających właśnie taką notę jest Hotel Europejski w centrum Wrocławia. Czego możemy się w nim spodziewać, wiedząc, jaką ma ocenę? O hotelach z takim oznaczeniem mówi się, że panuje w nich podwyższony standard. Ten aspekt przejawia się przede wszystkim w wyglądzie, wyposażeniu i wielkości pokoi dla gości.

Pokoje w hotelach trzygwiazdkowych

Pokój jednoosobowy w hotelu trzygwiazdkowym powinien mieć powierzchnię minimum 10 metrów kwadratowych, dwuosobowy – 14, a trzyosobowy – 16. Doceniają to często osoby podróżujące w pojedynkę, które nie mają ochoty na nocowanie w ciasnej klitce. W nas każdy z pokoi jest urządzony w sposób przemyślany, aby goście czuli się swobodnie i komfortowo. Poza powierzchnią istotne jest wyposażenie pokoju. W hotelu trzygwiazdkowym odwiedzający muszą mieć zapewnione następujące meble i sprzęty:

  1. łóżko o określonych wymiarach (jednoosobowe: 90 cm na 200 cm, dwuosobowe: 140 cm na 200 cm) – jedno lub więcej, w zależności od rodzaju pokoju,
  2. szafę na ubrania lub wnękę garderobianą,
  3. stolik lub szafkę nocną,
  4. biurko lub stół,
  5. jedno krzesło dla każdego gościa (przy czym w każdym pokoju muszą być minimum dwa krzesła),
  6. lustro,
  7. wieszak ścienny na kurtki czy płaszcze,
  8. lampkę nocną,
  9. oświetlenie górne,
  10. dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy.

Wszystkie te elementy wyposażenia podstawowego goście znajdą w naszych pokojach. O wysokim standardzie świadczą jeszcze dodatkowe udogodnienia dla gości w postaci nowoczesnego telewizora LCD, telefonu, bezpłatnego dostępu do sieci internetowej. Duże znaczenie ma także możliwość całkowitego zasłonięcia okien oraz wykładziny dywanowe na podłogach. Wszystkie te czynniki składają się na ocenę Hotelu Europejskiego. Ponadto we wszystkich pokojach znajduje się regulowana klimatyzacja, która formalnie wymagana jest tylko w obiektach cztero- i pięciogwiazdkowych.

Czysty i ładnie urządzony pokój hotelowy

Łazienki w hotelach trzygwiazdkowych

Należy zacząć od tego, że w takich obiektach każdy pokój powinien mieć osobną łazienkę. Podróżni muszą mieć do dyspozycji wanny lub kabiny natryskowe. Te drugie goście znajdą w naszym obiekcie – wygodne prysznice zapewniają możliwość zarówno szybkiego, porannego odświeżenia, jak i dłuższego relaksu pod strumieniem ciepłej wody. Oprócz tego w łazienkach muszą się znajdować umywalki z półką lub blatem, toalety, gniazdka elektryczne z osłoną, pojemniki na śmieci oraz mydło i ręczniki dla gości. My dodatkowo zapewniamy gościom suszarki do włosów.

Udogodnienia w trzygwiazdkowym hotelu

Hotele oceniane są w skali od jeden do pięć. Wraz z liczbą gwiazdek dochodzą kolejne elementy wyposażenia wnętrz. Przykładowo w hotelach czterogwiazdkowych goście muszą mieć w pokojach do dyspozycji jeszcze fotele lub kanapę oraz lodówkę lub minibarek. Z kolei wnętrza mieszkalne ocenionych najwyżej muszą być wyposażone dodatkowo w bezpieczne sejfy, a w łazienkach nie może zabraknąć telefonu, wagi osobowej i płaszczy kąpielowych dla gości. Jednak nie tylko przedmioty, sprzęty i meble w pokojach decydują o ocenie. Aby zdobyć określoną notę, oprócz odpowiedniego standardu w pokojach, hotel musi zapewnić podróżnym obsługę na odpowiednim poziomie. W zakres tejże obsługi wchodzi szereg udogodnień i usług, które są oferowane gościom hotelowym poza noclegiem.

Czystość

Turyści, którzy odwiedzają obiekt z trzema gwiazdkami, mogą liczyć na to, że obsługa będzie na bieżąco dbała o czystość w pokojach i reagowała na potrzeby gości w tym zakresie. Standardem jest sprzątanie wnętrz mieszkalnych codziennie oraz wymiana pościeli i ręczników co trzy dni. Klient może też sam określić częstotliwość prac porządkowych w pokoju wedle swojego życzenia. Najważniejsze jest bowiem dobre samopoczucie gości i wychodzenie naprzeciw ich potrzebom. Z tego też powodu hotele trzygwiazdkowe zobowiązane są do zaoferowania podróżnym możliwości dokonywania płatności kartą. Obsługa w takich miejscach jest otwarta na dialog z klientem w celu zapewnienia mu jak najlepszych warunków w trakcie pobytu. Goście muszą się czuć bezpiecznie, dlatego też personel hoteli z trzema gwiazdkami obowiązkowo przechodzi kurs pierwszej pomocy przed rozpoczęciem pracy. Profesjonalizm obsługi podkreśla jednolity strój i nienaganna kultura osobista.

Budzenie na życzenie i inne udogodnienia

Trzygwiazdkowy hotel zawsze oferuje też gościom budzenie na życzenie oraz pranie i prasowanie ubrań. Ponadto podróżni mogą skorzystać z usługi przechowywania pieniędzy i wartościowych przedmiotów w bezpiecznym miejscu. Można również oddać pod opiekę obsługi bagaże, nawet przed zajęciem lub po wymeldowaniu się z pokoju. Goście mogą przekazywać i odbierać swoje bagaże, gotówkę czy kosztowności przez całą dobę. Między innymi z tego względu recepcja w naszym obiekcie jest czynna codziennie przez 24 godziny. Wszelkie potrzeby można z powodzeniem zgłaszać obsłudze o każdej porze dnia i nocy.

Kto przyznaje gwiazdki i jak obiekty kategoryzowane są na podstawie wyglądu? Sprawdź, jak na przestrzeni lat zmieniało się oblicze Hotelu Europejskiego we Wrocławiu

Zanim odpowiemy sobie na pytanie o to, kto przyznaje gwiazdki hotelom, warto wiedzieć, że w każdym kraju na świecie proces ten wygląda inaczej i nie wszędzie jest obowiązkowy. W Polsce zgłoszenie obiektu do kontroli, po której przyznaje się odpowiednią ocenę jest wymagane prawnie. O ich liczbie decyduje marszałek województwa, na terenie którego znajduje się dane miejsce. Jednak cała procedura oceniania hotelu jest dość złożona.

Na jakiej podstawie przyznawana jest ocena?

Obiekt musi przejść kontrolę, którą przeprowadza specjalna komisja złożona ze specjalistów różnych dziedzin hotelarstwa, przedstawicieli sanepidu oraz straży pożarnej. Wymagania na poszczególne noty określone są w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 11 listopada 2011. Specjaliści przyglądają się wyposażeniu pokoi i ofercie danego miejsca. Ciekawostką jest na przykład to, że 4 lub 5 gwiazdek mogą otrzymać wyłącznie miejsca, w których znajduje się kwiaciarnia lub do których można dostarczyć kwiaty. Ponadto w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych wymagany jest zespół odnowy biologicznej, w którego skład muszą wchodzić co najmniej dwie usługi rekreacyjne, na przykład masaże, siłownia, basen czy solarium.

Wymagania dotyczące budynku i jego najbliższego otoczenia

Komisja, która ocenia hotel, przywiązuje także dużą uwagę do wyglądu i zagospodarowania zewnętrznego obiektu. Aby dane miejsce mogło zostać nazwane hotelem i otrzymać nawet najniższą ocenę, musi stanowić odrębny budynek lub ich zespół. Hotel może się także znajdować w wydzielonej części budynku, która funkcjonalnie jest całością. Przykładowo obiekt, w którym dziś przyjmujemy gości we Wrocławiu, powstał w wyniku połączenia paru sąsiadujących ze sobą budowli. Historia tego miejsca sięga 1876 roku, kiedy to rozpoczęto budowę pojedynczego narożnego budynku na niezabudowanej działce. Wtedy Wrocław nie należał jeszcze do Polski, więc hotelowi nadano niemiecką nazwę Hohenzollern-Hof. Już w 1907 roku przyłączono do niego sąsiedni dom mieszkalny. Dwa budynki zostały ze sobą scalone od wewnątrz i połączone jednolitą fasadą w wyniku przeprowadzonego 3 lata później remontu. Hotel modernizowano jeszcze po II wojnie światowej, aby naprawić zniszczenia spowodowane walkami zbrojnymi. Kilka lat temu obiekt przeszedł kolejny gruntowny remont, dzięki czemu zyskał jeszcze wspanialszy wygląd niż miał wcześniej. Elegancji zabytkowemu obiektowi dodaje iluminacja oświetlająca zewnętrzną elewację.

Praca i skupienie w hotelu

Jakie znaczenie ma oferta gastronomiczna hotelu w procesie przyznawania gwiazdek? Poznaj Restaurację i Kawiarnię Europejską we Wrocławiu

Wspominaliśmy już, że przyznawanie gwiazdek hotelom to proces złożony, podczas którego ocenia się szereg różnych aspektów związanych z jakością świadczonych usług. Oceniana jest między innym oferta gastronomiczna. Czego można się o niej dowiedzieć na tej podstawie? Już jedna świadczy o tym, że w obiekcie podawane są śniadania. Dwie gwiazdki to znak, że w hotelu znajduje się aperitif-bar lub bar kawowy. Z kolei trzy lub więcej są sygnałem dla gości, że obiekt posiada własną restaurację. Warto wiedzieć, że w przypadku hoteli trzygwiazdkowych dopuszcza się brak restauracji, jeżeli w odległości do 500 m znajduje się tego typu lokal. Dodatkowo warto wiedzieć, że w hotelach z 3, 4 lub 5 gwiazdkami przez 18 godzin w ciągu doby powinien być dostępny room service. W obiektach o najniższej ocenie goście muszą mieć możliwość zakupienia gorących napojów przez całą dobę, a w cztero- i pięciogwiazdkowych nie dopuszcza się automatów z kawą czy herbatą.

Nasza oferta gastronomiczna

Trzygwiazdkowy Hotel Europejski zaprasza gości do swoich lokali gastronomicznych. Zarówno kawiarnia, jak i restauracja zostały urządzone w równie eleganckim stylu, co sam hotel. We wszystkich tych miejscach tradycja przenika się z nowoczesnością i funkcjonalnością. Restauracja Europejska to miejsce, w którym można poczuć się bardzo komfortowo i elegancko, a jednocześnie bardzo swobodnie. To za sprawą serwowanych dań. Kucharze Europejskiej specjalizują się w przygotowywaniu tradycyjnych polskich potraw, ale czerpią też inspiracje z kuchni międzynarodowej. Najważniejsze jednak jest to, że bazują na świeżych, regionalnych produktach najlepszej jakości. Do wspaniałych dań można dobierać najlepsze wina z całego świata. W Restauracji Europejskiej podawane są także śniadania dla gości.

Na pobudzającą kawę, rozgrzewającą herbatę czy lampkę aromatycznego wina w ramach wieczornego relaksu zapraszamy gości do Kawiarni Europejskiej. Wystrój w stylu wiedeńskim umila najróżniejsze spotkania. Romantyczna randka przy świecach w tej kawiarni to wspaniały pomysł dla par. Kawiarnia zapewnia też doskonałą przestrzeń do niczym niezakłóconych rozmów służbowych. Delikatna, nienarzucająca się muzyka uprzyjemnia spotkania. Będąc w Kawiarni Europejskiej, warto się też skusić na kawałek pieczonego na miejscu ciasta lub porcję wykwintnego deseru.

Pobyt w eleganckim hotelu

Trzygwiazdkowy Hotel Europejski podpowiada na co jeszcze zwrócić uwagę, wybierając miejsce na nocleg we Wrocławiu

Warto pamiętać o tym, że kategoryzacja hoteli według gwiazdek nie stawia jednoznacznie na równi wszystkich obiektów z tą samą notą. Może bowiem być tak, że dany hotel posiada zestaw atrakcyjnych usług ponad swoją notę, a do wyższej oceny brakuje mu naprawdę niewiele. Oznaczenie to należy traktować jako informację o tym, co na pewno znajdziemy w danym hotelu, jednak wciąż możemy spodziewać się dodatkowych udogodnień. Dlatego oprócz spojrzenia na notę, warto się wczytać w oferty interesujących nas miejsc.

Udogodnienia charakterystyczne dla obiektów z najwyższymi ocenami

Przykładowo trzygwiazdkowy Hotel Europejski we Wrocławiu zapewnia swoim gościom szereg usług charakterystycznych dla cztero- i pięciogwiazdkowych obiektów. Warto pamiętać, że różnice w ocenie często sprowadzają się do detali, jak na przykład obecność lub brak strefy spa czy nawet telefon i waga w łazience. Wielu gości interesuje najbardziej to, że standard pokoi jest bardzo wysoki już w trzygwiazdkowych obiektach, dlatego chętnie wybierają je podczas na turystycznych wycieczek czy służbowych wyjazdów. Rezerwując u nas miejsce, warto wiedzieć, że na gości czeka wiele dodatkowych udogodnień. Jednym z nich jest możliwość wynajęcia sal konferencyjnych, których obecność jest wymagana w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach.

Niezależnie od oceny hotele są zobowiązane do zapewnienia miejsc postojowych dla wsiadających i wysiadających gości. Z kolei już tylko obiekty cztero- i pięciogwiazdkowe muszą zadbać o garaże lub parking strzeżony dla zmotoryzowanych podróżnych. Nasz hotel również proponuje odwiedzającym pozostawienie swojego auta na hotelowym parkingu, który znajduje się naprzeciwko budynku z pokojami dla gości. Warto przy okazji wspomnieć, że lokalizacja obiektu jest bardzo komfortowa także dla turystów podróżujących pociągiem lub autobusem. Znajduje się on w odległości zaledwie kilkuminutowego spaceru od stacji kolejowej oraz dworca autobusowego, czyli w samym sercu Wrocławia.